Hvis det går galt
Hvis det går galt på rejsen
Vejledende information om, hvis det går galt på rejsen.
Hvad gør man ved sygdom eller ulykker?
Inden afrejse er det vigtigt at sikre sig, at man er bekendt med det lokale telefonnummer for nødsituationer (i tilfælde af, at man får brug for akut hjælp). Hvis man kontakter den danske ambassade i det pågældende land kan man få hjælp til at komme i kontakt med forsikring, familie eller nærmeste hospital. Det er vigtigt at tegne en supplerende rejseforsikring inden afrejse, da man ellers selv er ansvarlig for at betale udgifter som f.eks. lægelig behandling, hjemtransport eller redningsaktioner.
Hvad gør man, hvis man mister sit pas?
I tilfælde af at man mister sit pas, skal man melde dette til den lokale politistation og huske at få en skriftlig kopi eller kvittering på dette. Man kan herefter kontakte den danske ambassade i det pågældende land med henblik på at få udstedt et midlertidigt pas mod betaling. Man skal være opmærksom på at prisen kan være højere uden for ambassadens åbningstider. Hvis der ikke findes en dansk ambassade i landet kan man henvende sig til en af de øvrige EU-landes ambassader og få udstedt et midlertidigt EU-nødpas. Man skal være opmærksom på, at ovennævnte pas som udgangspunkt kun er beregnet til hjemrejsen.
Hvad gør man, hvis man bliver udsat for en forbrydelse?
Hvis man bliver udsat for en forbrydelse bør man straks anmelde episoden til det lokale politi. Man kan kontakte den danske ambassade med henblik på vejledning, herunder kontakt med forsikring, familie og lokal advokat. Man kan også kontakte offerrådgivningen, hvis man har behov for støtte.
Hvad gør man i tilfælde af ekstremt vejr eller naturkatastrofer?
Ved ekstreme vejrforhold eller naturkatastrofer skal man så vidt muligt prøve at holde sig orienteret om situationen via myndigheder, rejsebureau, medier eller lignende. Det er vigtigt altid at følge myndighedernes anvisninger og ved tvivlstilfælde kan man kontakte ambassaden. Det er en god idé at kontakte sin rejseforsikring og rejseselskab i tilfælde af, at assistance eller hurtig hjemrejse bliver nødvendigt. Husk generelt at informere pårørende, så de også er orienteret om situationen.